Nykyaikaisen televisiomainonnan ongelma on, että television katsominen jakaantuu hyvin suurelle määrälle ohjelmia. Bill Cosby Show:ta katsoi aikoinaan 50 % amerikkalaisista kotitalouksista. Tämän hetken suosituinta ohjelmaa American Idol:ia katsoo vain 25 % amerikkalaisista kotitalouksista.
Lisäksi mainostaja haluaisi kohdentaa markkinointinsa ihmisiin, jossa mainosrahat tuottavat eniten. Suoramainonnassa tämä tehdään segmentoinnin avulla. Esimerkiksi käytettyjä Toyota Corolla -autoja etsivät jobbarit lähettävät mainoksensa vain niille henkilöille, jotka Autorekisterikeskuksen tietojen perusteella omistavat käytetyn Toyota Corollan.
Keval Desain mukaan Google aikoo ratkaista nämä molemmat ongelmat www-markkinoinnin työkaluja apuna käyttäen. Segmentointiongelman Google ratkaisee siten, että mainostaja voi ostaa televisiomainontaa avainsanojen perusteella ja asettaa esimerkiksi päivittäisiä maksimirajoja rahojen käytölle. Laajakaistaoperaattori voisi asettaa avainsanaksi esimerkiksi "laajakaista". Googlen järjestelmä pyrkii tämän jälkeen tilastollisen analyysin avulla selvittämään, missä ohjelmissa tämä avainsana tuottaa parhaat tulokset.
Lisäksi Google pyrkii selvittämään televisiota katsovista henkilöistä mahdollisimman paljon yksilöivää segmentointitietoa. Tätä tietoa Google hankkii yhtiöiltä kuten Nielsen, Echostar ja Equifax. Näiden tietojen avulla Googlella on selvillä jokaisen televisiota katsovan henkilön ikä, sukupuoli, luottotiedot, tulot ja kulutustottumukset.
Linkki: How Google Plans to Take Over TV
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti